onsdag 10 april 2013

Män har rätt att (S)lå!

Debatten om järnrör och lilla fittan har knappt kallnat när valet av Omar Mustafa till Socialdemokraternas partistyrelse skapar stora frågetecken.

Kritiken var snabb mot Omar Mustafa efter att han valts in i partistyrelsen på Socialdemokraternas kongress i Göteborg. Omar Mustafa har i sin roll som ordförande i Islamska förbundet bjudit in flera personer med tydliga antisemitiska åsikter till kongresser.

– En människa med en demokratisk kompass och med åsikter om människors lika värde ska inte bjuda in folk som säger att judar mördar barn för att använda deras blod för att baka bröd till den judiska påsken. Skrev Aftonbladet att Willy Silberstein, ordförande i Svenska Kommittén mot antisemitism sagt.

När ett mindre parti går ut med järnrörsdebatt så är frågan uppenbar mycket större när ett stort parti tar en antisemit till sig under parollen alla ska med. Det gäller att kratta manegen inför valet och muslimer är en växande valmanskår i Sverige. Eller är Socialdemokraterna från de välbärgade områdena utanför invandrar getton i miljonprogrammet okunniga om den verklighet som finns i Sverige där det bildas allt fler parallella värderingar? Det är helt rätt att en muslimsk man slår kvinnan om hon inte lyder predikas från Omar Mustafas underlydande.

Vilka krafter är det nu som legaliseras under parollen alla ska med? Är det män med rätt att slå som ska med i de nya Socialdemokraterna?

1 kommentar:

Anonym sa...


Startsidan / Nyheter 2013-04-13
Läs hela Omar Mustafas avskedsbrev
Skriver själv till Aftonbladet om spelet bakom avgången


”I början av veckan kom en kritik mot mig som i till viss del var saklig. Hur ska vi som antirasistiska organisationer säkerställa att hatpredikanter inte får legitimitet när vi möter dem eller debatterar mot dem.

Grundkritiken gick över till en klassisk utfrågning som de flesta engagerade muslimer brukar få; står jag för kvinnoförtryck, homofobi, antisemitism? Jag har återgett min syn på de stereotypa frågorna i ett flertal intervjuer och bl.a. i en artikel på Aftonbladet.

Kritiken och den sakliga granskningen av personer som väljs in i maktpositioner beblandades snabbt med ogrundade påhopp och konspirationsteorier om Islam, muslimer och muslimska organisationer.

Partiföreträdaren Carina Hägg pratar om att jag ingår i en konspiration som syftar till ”att infiltrera politiska partier” och Mona Sahlin beskyllde mig för att ha uttalat mig antisemitiskt, utan att framföra bevis.

Expressen presenterade även lögner om att jag skulle ha tjänat miljonbelopp under 2009 och 2010.

Då jag i själva verket var en fattig student som levde hos mina föräldrar, för att jag inte hade råd med annat. Dessutom är de kritiska till mina gamla tweets som andas Israelkritik och antiimperialism.

Mängden av påhopp och utfrågningar har varit massiv under veckan som gått. Under tiden har jag fått ett enormt stöd av muslimska syskon, partikamrater och andra vänner som jag inte kan tacka tillräckligt mycket.

Mitt engagemang i det muslimska civilsamhället har alltid handlat om att jobba för rättvisa, jämlikhet och mänskliga rättigheter. Ett engagemang som jag hade stora förhoppningar på att fortsätta

med i partipolitiken. Partiledningen menar dock att man inte kan förena ett partiuppdrag och ett uppdrag i det muslimska civilsamhället. Partiledningens uppfattning är inte bara beklagligt, det är även en skrämmande signal till muslimer och andra troende socialdemokrater.

Jag uppfattar att partiledningen därmed inte har förtroende för mig och tvingar mig att lämna samtliga mina uppdrag i partiet.

Själv kommer jag fortsätta mitt arbete med den svenskmuslimska identiteten, mot rasismen i alla dess former och för en rättvisare nationell och internationell politik.”


Omar Mustafa