lördag 2 december 2023


 

Den så kallade Devil's Bridge på huvudjärnvägen Baikal-Amur (BAM) i Buryatia. BAM är en den enda järnvägsförbindelsen mellan Ryska federationen och Kina. 

Kina har intagit en avvaktande roll i det geopolitiska spelet kring Ukrainakriget, och förser inte öppet Ryssland med exempelvis vapen. Men närmare hur handeln ser ut mellan länderna är höljt i dunkel.
 

Ryska myndigheter har bekräftat att ”terrordåd” utreds i området. Järnvägen har attackerats två gånger av Ukrainas säkerhetstjänst SBU. Sprängningarna skedde i Burjatien, öster om Bajkalsjön, längs BAM (Bajkal-Amur magistratet), på en av de ryska stambanorna. Den löper i öst-västlig riktning genom Sibirien, norr om den mer kända Transsibiriska järnvägen till Vladivostok.
Dessa banor byggdes under stor lidande från 1930-talet och framåt. Tiotusentals krigsfångar från bland annat Tyskland och Japan  föll offer när den sovjetiske diktatorn Josef Stalin beordrade att linjerna skulle slutföras till varje pris. Till skillnad från den mer sydliga Transmongoliska järnvägen, genom Mongoliet, ger BAM en direkt förbindelse till Kina.

Ryssarna föll för SBU:s attack två gånger i rad: två bränsletåg exploderade på BAM linjen. Explosionerna var till för att förlama transporterna på av en för Ryssland viktig järnväg, som används inom militär logistik med Kina.
Det första godståget exploderade i Severomuisk-tunnel, och tunneln kan ha gjorts obrukbar.
För att fortsätta järnvägstrafiken dirigerades trafiken omvägen över Djävulsbron. När tåget korsade den höga 35-metersbron exploderade sprängämnena som placerats i den. De ryska Telegram-kanalerna skriver att sex bränslevagnar brann. Huruvida Djävulsbron fortfarande fungerar är oklart.


Källa: Interfax-Ukraina/BNS

Inga kommentarer: