Nu blir det ekonomiska dribllingar i den högre skolan då Spyker tar pengar från ett Saab-bolag för att täcka förlusterna i Spyker Cars. Victor Muller handlar i klassisk Trustor-anda genom att ta pengar från Saab Storbritannien som Spyker Cars köpt av GM för 1 pund.
Spyker Cars gjorde en förlust på 220 miljoner kronor 2009. För att täcka upp förlusterna vill bolaget tömma det brittiska återförsäljningsbolaget Saab GB. Uppgiften om detta finns i en fotnot i Spyker Cars årsredovisning. Saab GB ägs av General Motors och Spyker Cars köper bolaget för 1 pund från GM. Det verkar solklart som en rövarhistoria där ekonomisk kreativitet tillämpas. Genom att föra pengar mellan olika bolag kan det se ut som om verksamheterna går runt. Men i själva verket är risken att det byggs upp ett tomt skal. Senast den 15 juli 2010 ska Spyker ha delbetalat GM 175 miljoner kronor för köpet av Saab. Enligt svenska regler får inte ett bolag köpas med hjälp av den egna kassan. Så vad är likheten med Trustor annat än utnyttjandet av den egna kassan? Miljard lån till Saab blir kassa i bolag som en dag inte har några pengar och med dunder och brak gör konkurs! Eller vad?
På 1980-talet var det finans- och fastighetsspekulanternas gyllene årtionde, 2010 är det bil-spekulanternas nostalgiska drömmar om tillverkning på överetablerade marknader som lyser med stora varningslampor. Vad vill oligarken Vladimir Antonov, som skulle finansiera köp av Saab Automobile? Enligt både Säpo och CIA som studerat Antonovs affärsimperium finns betydande oegentligheter. Uppgifter som fick General Motors att kräva att Antonov måste bort som aktieägare i Spyker om företaget skulle få köpa Saab. Sedan kan man ju fundera på hur det gick till då samme person lånade ut pengar tillt Spyker Cars så att han kunde köpas ut!
Politiskt är turerna kring Saab dynamit för Alliansregeringen. Det är ett högt spel med osäkra kort som Näringsminister Maud Olofsson deltar i. Kortsiktigt kan hon vinna poäng genom att problemen med Saab för en tid skjuts på framtiden. Vad händer om en konkurs i Saab kommer redan före valdagen i september? Är det då den sista spiken i kistan som för Centerpartiet ut från Riksdagen och svensk politik? Om det sker så har bävrarna lyckats med att prata väder och vind men för övrigt misslyckats med den ekonomiska analysen av vad som kan hända.
Korta klipp kan locka för finansiärerna och de klippen blir graven för Centern och Alliansen!
Spyker Cars gjorde en förlust på 220 miljoner kronor 2009. För att täcka upp förlusterna vill bolaget tömma det brittiska återförsäljningsbolaget Saab GB. Uppgiften om detta finns i en fotnot i Spyker Cars årsredovisning. Saab GB ägs av General Motors och Spyker Cars köper bolaget för 1 pund från GM. Det verkar solklart som en rövarhistoria där ekonomisk kreativitet tillämpas. Genom att föra pengar mellan olika bolag kan det se ut som om verksamheterna går runt. Men i själva verket är risken att det byggs upp ett tomt skal. Senast den 15 juli 2010 ska Spyker ha delbetalat GM 175 miljoner kronor för köpet av Saab. Enligt svenska regler får inte ett bolag köpas med hjälp av den egna kassan. Så vad är likheten med Trustor annat än utnyttjandet av den egna kassan? Miljard lån till Saab blir kassa i bolag som en dag inte har några pengar och med dunder och brak gör konkurs! Eller vad?
På 1980-talet var det finans- och fastighetsspekulanternas gyllene årtionde, 2010 är det bil-spekulanternas nostalgiska drömmar om tillverkning på överetablerade marknader som lyser med stora varningslampor. Vad vill oligarken Vladimir Antonov, som skulle finansiera köp av Saab Automobile? Enligt både Säpo och CIA som studerat Antonovs affärsimperium finns betydande oegentligheter. Uppgifter som fick General Motors att kräva att Antonov måste bort som aktieägare i Spyker om företaget skulle få köpa Saab. Sedan kan man ju fundera på hur det gick till då samme person lånade ut pengar tillt Spyker Cars så att han kunde köpas ut!
Politiskt är turerna kring Saab dynamit för Alliansregeringen. Det är ett högt spel med osäkra kort som Näringsminister Maud Olofsson deltar i. Kortsiktigt kan hon vinna poäng genom att problemen med Saab för en tid skjuts på framtiden. Vad händer om en konkurs i Saab kommer redan före valdagen i september? Är det då den sista spiken i kistan som för Centerpartiet ut från Riksdagen och svensk politik? Om det sker så har bävrarna lyckats med att prata väder och vind men för övrigt misslyckats med den ekonomiska analysen av vad som kan hända.
Korta klipp kan locka för finansiärerna och de klippen blir graven för Centern och Alliansen!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar