Lita på att Maud Olofsson och hennes alliansvänner våndas, inte bara för bilbyggarna och underleverantörer. För egen del glädjer de sig säkert över att Saab inte lades ner före valet och att staten inte satte en krona på företaget. Nu är bekymret hur många som ska få halverad inkomst så att de som har arbete kan få en femte skattesänkning? Tyvärr Maud Olofsson, du hann inte avgå före smällen, nu står du där som likvidator.
När nu lönerna inte kan betalas kan vilken borgenär som helst lämna in en konkursansökan till Tingsrätten, det enda kravet är att du har en obetald fordran på företaget.
Nu handlar det endast om när en konkursansökan ligger på Tingsrättens bord. Då blir det upp till rätten att avgöra om Saab är på obestånd och inte kan betala sin räkningar.
Den linje som näringsministern fortsätter att driva att det är företaget och inte staten som har ansvaret blir allt mer parodisk. Det är sedan länge ett faktum att det finns för många tillverkare av bilar och att stora märken gått i graven. Varför har det så länge funnits en tro på att en liten tillverkare ska överleva? Inget talar för att det är möjligt.
Nu kommer det med stor sannolikhet att handla om ett antal konkurser och rekonstruktioner av företag i Västsverige. Den stolta minskning av arbetslösheten som regeringen stolt talar om kommer att få ett kraftigt språng uppåt. Visserligen finns det en del som kan få nytt arbete där deras kompetens efterfrågas. För många blir det dock att glida ut i arbetslöshet.
Frågan vi till sist bör ställa är hur skojarna kring Viktor Muller lyckades med att få banker och regeringar att tro att de skulle lyckas driva företaget med vinst? Historien kring Saab säger något helt motsatt.
Regeringen arbetslinje och näringsministern får nog en tuff period framför sig. Maud Olofsons längtan att ägna mer tid åt privatlivet och att få plocka svamp kan komma tidigare än till partistämman i höst.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar