Kan det vara så förskräckligt att alliansens svansviftande om att de lyckats fälla några av Löfvens ministrar är en skandal som når in i hjärtat av alliansfadern Fredrik Reinfeldt ämbetsutövning som statsminister. Så verkar det vara! Efter studier av alla besluts som tagits har några rader hittats som stöder teorin om att ingen är fullkomlig. Särskilt intressant blir om Annie Lööf känt till dessa rader före misstroende omröstningen not Peter Hultqvist.
Den förra regeringen negligerade att informera Transportstyrelsen om säkerhetsrisker vid outsourcing fastän det beslutats i riksdagen om vikten av it-säkerheten.
Riksdagsledamoten Hans Hoff (S) anser att Fredrik Reinfeldt brutit mot Riksdagsbeslutet och vill kalla den tidigare statsministern till KU förhör. Hans Hoff säger att förra regeringen har brustit och då var Fredrik Reinfeldt ytterst ansvarig.
Hanteringen av it-skandalen på Transportstyrelsen har orsakat politisk turbulens på högsta nivå. Alliansens svansviftande högljutt och trodde sig funnit guldägget. När nu riksdagsledamoten Hans Hoff (S) riktar blicken mot den förra regeringen kan doften av ruttet ägg kännas i Regerings korridor. Lycka är att där nu ska renoveras och möjligen kommer även medborgarnas bild av alliansperioden att få ett betydligt kantstött eftermäle. Alliansregeringen bär huvudansvaret för att skapa förutsättningarna för att säkerhetshaveriet kunde inträffa.
I bakgrunden finns en utredning som Riksrevisionen överlämnade till den Reinfeldts regeringen 2011. Utredningen säger att svenska myndigheters it-kostnader är höga och att it-behovet bör outsourcas. Regeringen delade uppfattningen om kostnaderna och säger samtidigt att det är mycket viktigt att informationssäkerheten tas på allvar vid outsourcing. Ärendet förelades riksdagen, som i ett beslut ställde sig bakom bedömningen.
It-haveriet hade kunnat undvikas om regeringen Reinfeldt inte varit blind och döv för enbart reduktion av kostnader. Nu blev det även en kraftig reduktion av säkerheten. I regleringsbreven till Transportstyrelsen 2011–2014 står det inget om säkerhetsrisker vid outsourcing. Det finns heller inget uppdrag från regeringen till myndigheten att säkerställa informationssäkerheten vid outsourcing. I Transportstyrelsens årsredovisningarna skrivs det dock att minst 100 miljoner blir vinsten av operation outsourcing. Ökade kostnaden för återställning hamnar 2017 på över 200 miljoner, en horribel kostnadsökning orsakad av alliansens lättja.
Hur mycket är rikets och personers säkerhet värd?
Kan vi anse annat än att historieskrivning om alliansen blir kantstött!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar