onsdag 24 januari 2024

Bråk kring ny järnväg


Bråk riskerar stoppa ny järnväg mellan Göteborg och Borås. 

Västsverige har bönat och bett om en ny järnväg Göteborg–Borås i ett par decennier, regeringen har sagt ja om man håller sig inom prislappen 43,5 miljarder. Fast egentligen är det fortfarande samma gräl som pågått sedan 1992, då med Stockholm stad som bromsande aktör.

I potten ligger att staten tar tillbaka pengarna och stoppar delprojektet. 66 kilometer dubbelspår mellan Västsveriges två största städer, med stationer i Mölndal och på Landvetter flygplats. Projektet som ska ersätta dagens slingrade spår som brukar kallas museijärnväg har skjutits upp av regeringar förr. Det kan vara på väg att ske på nytt när Härryda kommun med Mölnlycke som centralort  inte vill acceptera det kompromissförslag som Trafikverket, Västra Götalandsregionen och övriga direkt berörda kommuner, Göteborg, Mölndal, Bollebygd och Borås ställa sig bakom.

Handlandet känn igen från Ostlänken som regeringen till slut bestämt sig förr att bygga mellan Vagnhärad och Linköping. Fördröjd genom kommuners särintressen. Prislappen har stegrats efter varje bråk. Det som nu bråkas om i Västsverige är slutdelen av länken. Det handlar om kring två miljarder i medfinansiering, som Göteborg och Borås kommunledningar uppges gå med på för att få fyra i stället för två spår under flygplatsen och en lösning som gör det möjligt att senare dra spåren vidare mot Jönköping.

Regeringen har understrukit vikten av att man lokalt är överens. Västsverige har alltså 43,5 miljarder att arbeta med. Hela projektet riskeras om ni inte enas och alla övriga är nu med på en kompromisslösning. Risken är uppenbar att regeringen kan välja att flytta de pengarna till projekt i andra delar av landet och vist behöver malmbanan få dubbelspår! 

Förutom SD som inte vill bygga alls är vi övriga åtta partier i kommunen överens och hos invånarna finns en bred samsyn mot en tunneln. Härrydas agerande splittrar Västsverige och skadar våra relationer, och det skadar Landvetter. Dilemmat är hur ska nya spår dras  om inte under jord, när det redan finns en bebyggelse på marken.

Herregud, om järnvägen går det tydligen att bråka om i evigheter medan prislappen stiger och allt blir omöjligt!

Ostlänken Stockholm-Göteborg är en livslänk för hela Sverige!

 

Inga kommentarer: