Spykers har köpt SAAB och garanterade att Saab inte flyttas från Trollhättan.
SAAB är ett svenskt märke som uppskattas av bilälskare över hela världen. Att ändra på den bilden vore synnerligen oklokt , men frågan är om bilden kan bli lönsam.
Planen är att nu expandera SAAB och sälja fler bilar. Tidigare ägare till SAAB insåg redan på 70-talet det omöjliga med ett litet udda märke och ville lägga ned. Att den bedömningen då var riktig har bevisats av de återkommande förlusterna för SAAB. Ingen har tagit yxan och insett problematiken. Snarare blev det så att långt bort i USA torde biltillverkarna på sin egen odödlighet och fortsatte tillverka SAAB.
Den svenska regeringen med Maud Olofsson i täten här hållit en låg profil under förhandlingarna. Det är andra som ska fixa och staten ska inte äga bilindustri. Spykers affären är en ”milstolpe i Saabs historia”. Nu blir det en liten ägare till ett stort företag. Frågan är vad det är som ska bli unikt med SAAB och som ska motivera företaget? Hybrid, El eller vad?
Alliansregeringen har fortsatt en stor risk med affären. Vad händer med opinionen om det under de kommande åtta månaderna inte går så bra. Om lånepengarna tas emot och SAAB konkursas dagarna före valet vad händer då? Historiskt sett har SAAB gått dåligt.
Med dagens globala överproduktion av bilar och tuffa lågprissatsningar är det svårt förstå hur ett ytterligare premiumklassning av SAAB ska vara lösningen på framgång.
En stark tro på ett varumärke och en affärsplan kan visa sig vara återvändsgränden, både för SAAB som för alliansregeringen.
Per Fager
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar