tisdag 12 juli 2022

Låt SAS kraschlanda

Varför ska vi skattebetalare göda en döende miljövidrig flygverksamhet.

För de flesta av oss är det uppenbart att klimatet håller på att gå från normalt till katastrof. Samtidigt finns det de som håller fast vid att det bara är att köra på som förut. Kunskapen om  att flyget skulle stå på egna ben skulle inte många ha råd att flyga. Flyget, trotts att dess andel av transportarbetet är tämligen litet står för en betydande mängd utsläpp som på intet sätt beskattas. Flygplatser drivs med statliga och kommunala subventioner.

När vi nu ser på SAS-konflikten är det tydligt att andra bolag har betydligt lägre kostnader för sin verksamhet. Ska SAS bli ett lönsamt bolag så fungerar det inte med svensk arbetsrätt i en internationell konkursens. Det blir för kostsamt. Vägvalet är om skattebetalarna fortsatt ska stödja verksamheten eller om verksamheten ska stå på egna ben? Valet är politikerna i Riksdagen om de ska acceptera en prestige förlust genom att låta SAS få internationella avtal långt från den svenska nivån.

För mig är det mer rimligt att staten lämnar bolaget och att det får verka med samma villkor som andra bolag. Riksdagen har ju sedan länge beslutat  att avveckla Sveriges ägande i SAS. Så vad väntar vi på. Låt bolaget genomgå en rekonstruktion där staten löser ut regionflygets del och låt resten konturera på världsmarknaden.

Det finn idag många smartare sätt att träffas än att fysiskt finnas på samma plats. Utvecklingen av IT går med svindlande fart och snart kan vi uppleva att vi alla sitter i samma rum fast vi är långt ifrån varandra.
 

Häng med i utvecklingen och spara klimatet till våra barn.

Inga kommentarer: