torsdag 30 maj 2024

Valsystemet?

När jag var och förtidsröstade var et sju valförrättare i lokalen. Om nu alla behövdes är över mitt förstånd. En stod i dörren hälsade välkommen, En stod längre in i lokalen och gjorde ingenting, en frågade om jag hade röstkort och det hade jag så fick lag ett valkuvert och ledes fram till båset med röstsedlar. Så hänvisade samma person till skärmen för själva iläggande av valsedel i kuvert.Jag kryssade i en kandidat som inte har en chans att bli vald, de tär ju det på låtsats peson valsmöjlighet jag som röstboskap har. Därefter satt fyra personer bakom ett bord och utförde val förättarnas arbete. Jag visade legitimation och hen tog emot röstkort och kuvert, sedan räcktes det över till nästa som skrev i en identitet på en lista och slutligen lades allt ner i en låda, där det fastnade halvvägs ner. På andra försöket så försvann det hela i lådan och allt var klart, får man hopppas. Jag har gjort min medborgerliga plikt och skapat legitimitet till partiernas valda kandidat, dvs de som står överst på listan.

Nu tycker jag inte att det svenska valsystemet ger oss som röstar något val. Partierna verkar vara nöjda med rådande ordning, och ve den person som personröstas förbi partiets   utsedda, de drabbas i regel av  utfrysning, personlig erfarenhet. Ska vi ha det så att vi enbart är röstboskap som ska legitimera partiernas val?

 


Går vi till vårt grannland Finland så är valet i första hand ett personval och i andra hand ett partival. Är det då mycket bättre att jag som väljare får lägga min röst på den som jag tror är min bästa företrädare? Men det förnekas med det svenska valsystemet som sätter upp flera hinder.

1 Registrering av parti 2000 underskrifter.
2 Registrering av kandidater, låsning av valbara
3 Beställa valsedlar
4 Distribuera valsedlar till sådär 10 000 vallokaler
5 Pengar, de etablerade partierna får det mesta fritt, kommunanställda gör jobbet.
6 Diverse småhinder som motvilliga kommun anställda som inte ger tillträde till vallokalen och som gömmer och  slänger valsedlar, mm.

Men det viktigaste i Sverige röstar vi på parti inte på den dugliga person vi har förtroende för.

Inga kommentarer: