lördag 27 januari 2024

Ryska förluster



Enligt Ukraina förlorade Ryssland 990 soldater på de senaste 24 timmarna. Förlusterna är skrämmande. En stor del av de ryska förlusterna är material som tillverkades under sovjettiden. Stridsvagnar från 1940-talet används och blir enkla mål för modernare utrustning. När det gäller soldater verkar den gamla taktiken att antalet stupade inte har någon betydelse.

Den ukrainska försvarsmaktens bedömning av de ryska förlusterna hittills i kriget sedan starten av Rysslands fullskaliga militära offensiv den 24 februari 2022.

- soldater cirka 380 600 (jämfört med föregående dag +990);

- stridsvagnar 6265 (+8);

- infanteristridsfordon 11 637 (+16);

- artillerisystem 9082 (+15);

- mobila missiluppskjutningssystem (MLRS) 972 (+0);

- luftförsvarssystem 660 (+0);

- flygplan 331 (+0);

- helikoptrar 324 (+0);

- operativa taktiska drönare 7033 (+0);

- kryssningsmissiler 1845 (+1);

- bilar och andra fordon, inklusive bränslebilar cirka 12 064 (+20);

- fartyg / båtar 23 (+0);

- ubåtar 1 (+0);

- specialutrustning 1425 (+5).


Källa: AFP/BNS/Bloomberg/Guardian/Unian/Ukrainska Pravda

Ukrainska förluster redovisas ej men det handlar om stora siffror. Ukrainarna är våra hjältar som tar kamp för vår frihet. 

Är det något som vi förstår vidden av?

fredag 26 januari 2024

Hål i huvudet för lite vatten!

SMHI varnar för översvämningar i Skåne med högt flöde i Kävlingeån. Sist det hände var 1969. Vombsjön har stigit kraftigt efter blygsam  20 mm regn och 10 mm snösmältning.  Dammen är akut hotad att rasa om den inte tappas maximalt på vatten.

Ja, minnet är kort och det gäller att göra vinster på naturen. Förändra vattenflöden, dika ut och bygga under havsnivån, bygga nära vatten är en dröm som många när. Nu har SMHI har utfärdat en röd varning för mycket höga flöden i Kävlingeån och större översvämningsrisk. Silverforsens koloniområde har fått sällskap av  gräsänder, som verkar trivas på odlingslotterna.

Det som sker vart 50e år får vi nu vara beredda på sker var tionde- eller vart tredje år med de framtida klimatförändringar som vi bevisligen själva skapat. Och det är VI som gjort  det, inte någon annan! Frågan är om vi tar något ansvar för förändringen? Knappast enligt vetenskapen som dessutom, av försiktighet, verkar helt underskattat förändringarna. Sveriges regering minskar på åtgärder för att vinna popularitet, sufflerade av Sverigedemokraterna. Men vist var det ”gött” att fä en sänkning av bränslepriset. Men vad blir Kostnaden för klimatförändringen som följer? HUR LÄNGE SKA FÖRNEKELSEN RÅDA? Några sätter sig på vägarna och hindrar trafiken. De riskerar att dömas som brottslingar. Men är då bilförare och regeringen skuldfria? Är den inte en större brottslingar som med rått mod spär på klimatförändringen.


Ja! vem har hål i huvudet? Är det möjligen Tidöpartierna eller är det VI förnekare.



onsdag 24 januari 2024

Bråk kring ny järnväg


Bråk riskerar stoppa ny järnväg mellan Göteborg och Borås. 

Västsverige har bönat och bett om en ny järnväg Göteborg–Borås i ett par decennier, regeringen har sagt ja om man håller sig inom prislappen 43,5 miljarder. Fast egentligen är det fortfarande samma gräl som pågått sedan 1992, då med Stockholm stad som bromsande aktör.

I potten ligger att staten tar tillbaka pengarna och stoppar delprojektet. 66 kilometer dubbelspår mellan Västsveriges två största städer, med stationer i Mölndal och på Landvetter flygplats. Projektet som ska ersätta dagens slingrade spår som brukar kallas museijärnväg har skjutits upp av regeringar förr. Det kan vara på väg att ske på nytt när Härryda kommun med Mölnlycke som centralort  inte vill acceptera det kompromissförslag som Trafikverket, Västra Götalandsregionen och övriga direkt berörda kommuner, Göteborg, Mölndal, Bollebygd och Borås ställa sig bakom.

Handlandet känn igen från Ostlänken som regeringen till slut bestämt sig förr att bygga mellan Vagnhärad och Linköping. Fördröjd genom kommuners särintressen. Prislappen har stegrats efter varje bråk. Det som nu bråkas om i Västsverige är slutdelen av länken. Det handlar om kring två miljarder i medfinansiering, som Göteborg och Borås kommunledningar uppges gå med på för att få fyra i stället för två spår under flygplatsen och en lösning som gör det möjligt att senare dra spåren vidare mot Jönköping.

Regeringen har understrukit vikten av att man lokalt är överens. Västsverige har alltså 43,5 miljarder att arbeta med. Hela projektet riskeras om ni inte enas och alla övriga är nu med på en kompromisslösning. Risken är uppenbar att regeringen kan välja att flytta de pengarna till projekt i andra delar av landet och vist behöver malmbanan få dubbelspår! 

Förutom SD som inte vill bygga alls är vi övriga åtta partier i kommunen överens och hos invånarna finns en bred samsyn mot en tunneln. Härrydas agerande splittrar Västsverige och skadar våra relationer, och det skadar Landvetter. Dilemmat är hur ska nya spår dras  om inte under jord, när det redan finns en bebyggelse på marken.

Herregud, om järnvägen går det tydligen att bråka om i evigheter medan prislappen stiger och allt blir omöjligt!

Ostlänken Stockholm-Göteborg är en livslänk för hela Sverige!

 

Ryssar förstör forminnen i Ukraina

Estlands Kulturminister Heidy Purga överlämnade på tisdagen de arkeologiska fynden som
konfiskerades vid gränsen.
Under 2018 upptäckte tulltjänstemän vid Luhamaa gränsövergång, Kaia Nõlvik och Avo Kütt, arkeologiska fynd av stort kulturellt värde gömda i en lastbil som kommit in från Ryssland. Totalt 274 föremål omfattade mynt från antiken och medeltiden samt guld- och silverföremål.
Efter att föremålen kvarhållits, utvärderats och konserverats, fastställdes det att de var sällsynta föremål som olagligt grävts ut från Ukrainas territorium.
Bland de återlämnade fynden finns guldföremål från skyterna som levde i områdena i södra Ukraina under antiken, medeltida hästprydnader och antika och medeltida mynt.

Estland överlämnade konfiskerade guld- och silverskatter till Ukraina | Estland.
https://www.err.ee/1609230747/fotod-eesti-andis-ukrainale-ule-konfiskeeritud-kuld-ja-hobeaarded 2/2
Återlämna arkeologiska fynd till Ukraina och öppna utställningen "Stulna skatter. Ukrainskt guld".

Nele Kangert, arkeologisk rådgivare på arvsskyddsnämnden, sa att det är föremål av mycket högt kulturellt värde som borde finnas i offentliga museisamlingar. Många av föremålen här kommer från de så kallade kungliga gravarna i Ukraina, enligt experter. Med tanke på att samlingen innehåller delar av skatter från olika epoker och föremål från olika platser har ett antal viktiga fornminnen plundrats och möjligheten att vetenskapligt studera dessa föremål och samla ny information om historien har för evigt  förstört.

Fallet följdes av en brottsutredning och nu är Estland redo att lämna tillbaka fynden till Ukraina i enlighet med 1970 års UNESCO-konvention. UNESCO-konventionen,som både Estland och Ukraina har anslutit sig till, förbjuder illegal import, export och handel med kulturella värden. På grundval av samma konvention lämnade Estland2016 tillbaka ett vikingatida svärd som olagligt förts till Estland till Ukraina.

Fram till den 28 januari kan fynden beskådas på utställningen "Rooted treasures.Ukrainian gold" i Suurgild-byggnaden på Estlands historiska museum.

Ukrainska folket skall inte bara lida av att Ryssland förstör dagens infrastrukturen det verkar vara lika viktigt att förstöra historien! 

Fornminnen förstörs i den av Ryssland ockuperade delen av Ukraina!

söndag 21 januari 2024

Ust-Luga brand

En brand har brutit ut vid en gasterminal i den ryska hamnen Ust-Luga ( Ylä-Laukaa på finska eller Laukaa på votiska) vid Finska viken i floden Laukaa, uppger guvernören för regionen.

Terminalen, som ligger omkring 130 kilometer sydväst om S:t Petersburg vid Finska viken nära gränsen till Estland.  Ust-Luga i Ingermanland ligger drygt 20 kilometer från gränsen till Estland och cirka 100 kilometer från Finlands kust i sydost.

Ingen skadades till följd av en brand vid Novateks terminal i hamnen i Ust-Luga. Personal evakuerades, skriver Aleksandr Drozdenko, guvernör för Leningrad län, tidigt på söndagen på sin Telegramkanal.
Det nämns intet om orsaken till branden, men två drönare syntes i närheten vid klockan 01, därefter flög drönarna mot hamnen. Inte n uppgift om vems drönare det var. Ögonvittnen gör gällande att en explosion inträffade på ett fartyg som transporterar flytande fossilgas, så kallad LNG.

Hamnen i Ust-Luga är en av Rysslands viktigaste vid Östersjön. Fem internationellt flaggade tankfartyg befann sig i närheten av hamnen när branden bröt ut, skriver den statliga nyhetsbyrån Tass.

Statlig och lokal räddningstjänst är inblandade i släckningsarbetet, enligt guvernören.
Anläggningen bearbetar flytande fossilgas till bland annat jetbränsle, brännolja och andra petroleumprodukter, enligt Novateks hemsida.

Ust-Luga, en viktig kol- och gödselterminal, byggnadsarbetet startade 1997, delvis för att undvika transporter genom de baltiska staterna , och påskyndades på uppmaning av president Vladimir Putin. . Den 3 700 meter långa infartskanalen är djup och kan ta emot fartyg med en kapacitet på 150 000 ton. I maj 2008 bekräftade Putin  att Ust-Luga kommer att vara slutpunkten för den planerade andra baltiska rörledningen en oljetransportväg som går förbi Belarus .

I oktober 2021 meddelades byggandet av en anläggning för att bearbeta etanhaltig fossilgas och en storskalig produktionsanläggning för flytande fossilgas (LNG), Baltic LNG, en  rysk kassako med en kapacitet på 13 miljoner ton LNG per år. Hur många rubel blir det?

Bakslaget i hamnen Ust-Luga betyder att upp till sex miljoner ton oljeprodukter inte kommer att knäcka Rysslands ekonomi, däremot kan minskning i Ust-Luga orsaka ett kännbart ekonomiskt bortfall. Från Ust-Luga tillverkas flertal olika produkter från gaskondensatet, och förmodligen exporterades en del annat. Vilket gör att delar av den stoppade exporten till viss del kommer att fortsätta.

Ust-Luga är troligen det största bakslaget för ägarbolaget Novatek, sedan flera projekt har stoppats på grund av sanktioner. Ust-Luga terminalen har varit en pengamaskin, som nu under en tid inte kommer att fungera.

Förlusten av Ust-Luga kan åtföljas av ett tillfälligt avbrott i bränsleproduktionen. Framför allt kan det påverka tillgången på flygbränsle.

Det är flera komplexa kemiska reaktioner som skall fungera.Tiden för återuppbyggnaden av Ust-Luga beror på de skador anläggningen fått. Särskilt om det behövs till exempel speciella pumpar som helt enkelt inte går att få tag på på grund av sanktioner. Delar som hämtas någonstans ifrån i väst, men det går inte att göra det så snabbt. Även om de smuggla så tar det troligen lång tid, det blir mycket dyrt, men det finns alltid korrupta, i väst, som står till tjänst. Ungern är skolexemplet på nyttiga idioter.


Har nu kriget i Ukraina närmat sig den estniska gränsen?
Vem bär ansvaret för branden i Ust-Luga, varifrån kom de observerade drönarna?   

Har Putin nu  hittat en ursäkt för att angripa ett NATO-land, Estland? Propagandan i Ryssland är ju att landet saknar gränser och inkluderar Baltikum och Portugal!

Ukraina tar på sig attacken som är den andra mot ryska icke militära mål.

Rockad inom högern!

 Högerdebattören Alice Teodorescu Måwe famnar KD och Sara Skyttedal flörtar med SD.

Paniken kring 4% spärren sprider sig inom högern verkar  uppenbar! För KD handlar det att få fram ett ansikte som är välkänt. Kändisfixering in absurdum, kan tyckas.  Förr räckte det att säga Alf Svensson för att det skulle lyckas för KD. Nu går det inte längre att i evighet fortsätta med det kändisnamnet. 


Sara Skyttedal har med sitt utspel om liberalare syn på narkotika gjort sig obekväm bland KDs kärnväljare. Däremot har hon tydligt en dragningskraft på de som stödröstar på KD. Jag gör för jag kan är en tydlig signal från Skyttedal som klockrent attraherar någon grupp av väljare, verkar uppenbarat. Traditionellt har det varit moderata stödväljare, fast nu verkar de som om de som kan välja annat inte tveka att stödja SD förenklade budskap, för mer högerpolitik, kan tänkas.


Att KD, i nuvarande format,  är att betrakta som en blek blåkopia av SD. Det är därför svårt att förstå den starka reaktionen mot Skyttedals flört med SD, ett konsult uppdrag anges  som skäl för kontakten. Men varför? Är det så att likheten mellan KD och SD är så stor att berörda ledamöter inte ser den?


Att Alice Teodorescu Måw väljer att klistra på sig en partibeteckning som KD kan vara en språngbräda mot en ny karriär, möjligen som nytt känt ansikte för ett krisande KD. Framtiden får visa vad det blir, vi får se vad som händer i EU-valet. '



fredag 19 januari 2024

EU-val

Enligt ett dokument som erhållits av nätpublikationen Politico vill Europeiska folkpartiet (EPP) (svenska partier KD och M) ingår, stärka Europeiska unionens (EU) yttre gräns. Vilket kan anses behövas då en klar höger-populism intagit EU. Gruppen EPP vill  överge kravet på koldioxidutsläppsstandarder, enligt vilket ett förbud mot koldioxidutsläpp för bilar och skåpbilar med förbränningsmotorer kommer att träda i kraft 2035.

Inte underligt att de två (KD+M) redan i regeringsställning i Sverige obstruerar mot det som kommer att bli en gemensam standard. EU ställer redan nu så höga krav på diesel motorer att flera tillverkare meddelat att de slutar att tillverka diesel bilar. Viket i sin tur innebär att alla gamla dieselbilar vårdas med största omsorg.

Det är mycket som för  vanliga  svenska förhållanden kan ifrågasättas i de beslut EU tar. Vattenkraft, skogen och energi är några exempel som påverkar Sverige negativt. Med populist partierna (KD+M) i regeringen är det inte underligt att Sverige sjunker allt mer under det som andra EU-länder presterar när det i Sveriges högerstyre (SD) råder brist på idéer och framtidstro. Det verkar som om högerstyret (SD) anser att det bara är att klampa på i galoscherna och hoppas på att det blir regeringsskifte nästa val. För inte går det att en andra gång gå fram med lögnen 10 kr bränsleprissänkning som ideologi en gång till. Det blev knappt en tummetott av det.

EPP partigrupp består idag av 35 olika nationella partier och gruppen  har de senaste valen minskat medan extremhögern vuxit sig allt starkare. Extremerna har haft olika sinsemellan alt för skilda åsikter för att kunna bilda en flock och därmed få mer talartid och inflytande i de utredningar som ständigt pågår. Nu våras et för extremerna både till höger och vänster, om opinionsundersökningarna stämmer.

Snart är det EU-val så nu är journalisterna på hugget att komma med pinsamma avslöjanden. Redan nu vet vi att KD kastat ut sitt förstanamn på listan, till förmån för en TV kändis. Ett koncept som fungerat i tidigare val för (KD) när drag plåstret  Alf Svensson är förbrukat.

tisdag 16 januari 2024

Partiet Vård för pengarna (Vfp)?

Regiontoppen i Sörmland vill inte häva anställningsstopp

Trots personalkrisen över länet och speciellt på Kullbergska sjukhuset kommer inte anställningsstoppet att hävas, enligt regionstyrelsens ordförande Christoffer Öqvist (M).

Under 2 valperioder har Vård för pengarna (Vfp) suttit i majoriteten. Nu med moderaterna som bästa kompisar, verkar det som om pengar endast skall ösas över avsatta regiondirektörer. Vad har Vård för pengarna (Vfp) uträttat under de  senaste 6 åren? Det saknas undersköterskor på akuten i Katrineholm och personal larmar om hög arbetsbelastning och hotad patientsäkerhet. För (Vfp) i styret verkar detta vara helt normalt! Både över-kompensering av avsatta Region direktörer och brist på personal.

Situationen för verksamheten med miljardunderskott i regionen är så pass allvarlig att enhetscheferna på Kullbergska avsagt sig sitt arbetsmiljöansvar. Medan  politiker inte kan tilldelas något vårdansvar är det ändå de som håller i resurserna.

Är detta  populistiska majoritetsparti (Vfp), som till och med verkar slå SD i lögner. Hur kan( Vfp) medlemmar och röstande anse att partiet uträttat något som svarar mot partiet namn?


Är det (Vfp) uppgift att stötta Christoffer Öqvist (M) utströende av skattebetalarnas miljoner!

Nyheter når oss om att Ukraina skjutit ned ryska flygplan.

Ukraina har skjutit ned ryska flygplan.

Två flygplan med viktiga informations roll i Rysslands stridsledning har skjutits ned, hävdar Ukrainas arméchef Valeri Zaluzjnyj på Telegram. Uppgifterna är motstridiga, stämmer de är det ett stort bakslag för Ryssland. Spaningsplanet A-50 var ett av troligen 30 tillverkade. Tidigare har A-50 plan på marken förstörts. Det är möjligt att det nu finns endast 5st  fungerande A-50 kvar. För att vara effektiv spaning behövs 3 till 4 plan samtidig i aktion för att få en klar bild av vad som händer i Ukraina.


Det andra var av typen Il-22, ett bombflygplan utvecklat från 1948. Ryska militär bloggare bekräftar att planen beskjutits. Vad gäller närmare detaljer går utsagorna isär. En del uppger att planen träffats av vådaeld från ryskt håll. Det finns också uppgifter om att Il-22:an lyckats landa efter beskjutning medan A-50 verkar gåt ned i havet. Zaluzjnyj beskriver nedskjutningen som ”utmärkt planerad och genomförd” på Telegram.


Dessa två flygplan var  viktig för Rysslands överblick av vad som sker i Ukraina.  Med brist på övervakningsresurser i kriget stiger ukrainarnas säkerhet när information om vad som sker i landet minskar när ryssarnas spioneri försvåras. 

När skall detta elände med den ryska aggressionen upphöra?

fredag 12 januari 2024

År 2024

 Nu var det ett nytt år 2024!

Folk och Försvar haft sin samling i Sälen. Försvaret hotar med att det kan bli krig, i Sverige! Hyllorna på nödutrustning gapar tomma. Din bil, båt och hund kan rekvireras av försvaret. Hade du räknat med det?

Klimatrapporter om 2023, det gångna året, tala om nya värmerekord. Som motvikt späder regeringen på uppvärmningen genom sänkta bränslepriser. Tala om att sticka huvudet i sanden.

FLYGPLAN BRINNER OCH TAPPAR DÖRRAR? I Skåne karar inte bilisterna av att hantera lite vind och snö. Högljudda rop på att samhället ska ta allt ansvar för individernas bristande beteende.

I kollektivtrafiken ställs allt mera in pga snö och kyla. Drömmen verkar var sommar året runt. Och mot det är vi på väg med ständig höjning av temperaturen!

Så inledningen av 2024 är skrämmande, men sann. Det är bara att gå på i ullstrumporna, blunda och titta bort som om inget hänt.