Varor
som transporterades från Kina till Europa på det ryska
järnvägsnätet ökade sedan attacker från houthi-rebeller, mot
sjöfart i Röda havet. Det ryska statliga järnvägsbolaget RZjD,
som har monopol på transiteringen genom Ryssland.
Hos
det tyska företaget DHL, ökande kundförfrågningar med 40 procent,
om att transportera varor på det ryska järnvägsnätet, skriver
Financial Times.
På
grund av houthi-rebellernas attackerna i Röda havet har
logistikföretag omdirigerat sina containerfartyg runt Afrika,
vilket förlängde leveranstiderna med cirka 10 dagar. Det tar nu 50
till 55 dagar för containerfartyg att nå Europa från Kina. Ett tåg
från Chengdu i Kina kan nå Duisburg i Tyskland på 25 till 30
dagar.Transportföretagen håller sig till de sanktioner som införts
mot Ryssland och hanterar inte försändelser vars utgångspunkt
eller slutpunkt är i Ryssland.
Efter
Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina minskade handelsvolymen via
ryska järnvägar. Volymen av transporter från Kina till Polen via
ryska järnvägar ökade dock med 36 procent i januari i år jämfört
med 2023.
Totalt
14 532 TEU (TEU
är ett mått
på
hur många containrar
med
längd 20 fot (6,10 meter), bredd 8 fot (2,44 meter), höjd 8,6 fot
(2,59 meter),
transporterats på järnväg. Samtidigt kan moderna containerfartyg
rymma upp till 24 000 containrar. Transiteringen från Kina till
Europa via ryska järnvägar motsvarar ett halvt lastfartyg per
månad. Men det kan ändå räknas som dåligt.
RZjD
ägs av den ryska staten och dess chefer har länge haft
nära relationer med Kreml. Europeiska unionens sanktioner begränsar
RZjD:s finansiella verksamhet,
men det finns inget förbud mot att transportera varor på ryska
järnvägar.
Merparten
av godstrafiken på järnväg mellan Kina och Europa sker via den så
kallade västra korridoren, då ett tåg går från Kina till
Kazakstan, sedan till Ryssland, sedan till Belarus och Polen. En del
av varorna rör sig genom den så kallade norra korridoren, direkt
från Kina till Ryssland och sedan till Belarus och Polen.
Vissa
företag använder sig av den så kallade södra korridoren, där
tåget inte kommer in på ryskt territorium. Transporten går fån
Kina till Kazakstan, sedan med lastfartyg över Kaspiska havet till
Azerbajdzjan, Georgien och Turkiet och därifrån till Europa. En
sådan resa tar längre tid än frakt från Kina runt Afrika, till
Europa.
Deutsche
Bahn samarbetar med RZjD, och
betalar för bruket av det ryska järnvägsnätet.
Källa:
Financial Times
Från
Ryssland transporteras på järnväg nickel till Finland.
Vad
mer finns det för läckage till sanktioner?