torsdag 8 februari 2024

Tidöpartierna och elpriset

När en större andel sol- och vindkraft finns i el-mixen behövs energilager.

När en allt större del av energin produceras med vind- och solkraft behövs energilager när naturen inte bjuder på energin i form av vind eller sol.
Det är i alla utvärderingar om vindkraftens kostnader att det är den kostnadsefektivaste källan till fossilfri energiproduktion. Dock är varken solen eller vinden planerbar så för att skapa en stabil enerileverans behövs det byggas energilager. Vad som idag är att tillgå är batteri-, vätgas-, eller pumpkraftlagring. Batteripriserna har stadigt minskat och den stor outnyttjade källan handlar om natriumjon batterier. Vätgas lager är ännu i utveckling och pumpkraft kan används i gamla gruvhål.

Hur stora ska lagern vara? Primärt borde storleken baseras utifrån dygnsrytmen, lagra på natten förbruka under dagen. Att behöva bygga lager som klarar längre tids t.ex. en vecka kan bli aktuell för att klar produktion av kolfritt stål och el till hushållen de få dagar på året när det är det är kallt och samtidigt vindstilla.

Att bygga ut lager är en förutsättning att boende i södra Sverige ska få en mer stabil kostnad för elen. Med stigande andel av fossilfri el produktion behövs någon form av reglering när det gäller lagring. I den samlade  kontexten behövs troligen någon form av stöd då det troligen är dyrare  att lagra el. Mot den bakgrunden behöver energibolagen få klara regler för lagring och någon form av subvention då el lager byggs större än vad som anses nödvändigt.
Att öka flexibiliteten i energisystemet  borde står i centrum för regeringens strategi. Investering i energilager stöder målet om koldioxidneutralitet 2030, och målet att överge energiproduktion baserad på förbränning år 2040. I framtiden kan tre fjärdedelar av produktionen förväntas vara väderberoende.

Om framtida prognoser slår in behövs lagrningskapacitet över 6 000 megawatt. I dagsläget lika stor som kärnkraften.

Tyvärr verkar vår regering berömma sig för alla beslut som stoppar vindkraft och talar om massiva subventioner av kärnkraft. Framtidens elpriser får vi konsumenter betala med skyhöga räkningar, allt för att industrin ska ha kvar låga elpriser. Investeringar i infrastruktur för förnybar energi kommer att kosta, men de kan styras.

 
Väljer vi Tidöpartiernas linje kommer el notan att bli extremhög. 

Så välj själv, en ren horisont utan vindsnurror och ett skyhögt elpris. Eller det andra alternativet med synliga vindsnurror och ett lågt elpris.

tisdag 6 februari 2024

Begåvningsreserven KD har talat!

 ”Blyad bensin, DDT och freoner blir nästa förslag från Ebba Busch”
Peter Kadhammar kommenterar KD i Aftonbladet 6/1-2024


Kadhammar  kommenterar  KD-ledaren om partiets inställning att inget ska vara förbjudet. Så från KD är att vänta nya upprörande förslag som Blyad bensin, DDT och freoner.

Kadhammar  konstaterar att Ebba Busch framfart kan sammanfattas med en egen filosofi. Hon glädja över sina framgångar för att förhindra ny vindkraft och underlätta för fossila bränslen.

Kristdemokraterna som av valanalytikerna i Politico inte kommer in i EU-parlamentet vill riva upp EU:s epokgörande avtal om att förbjuda förbränningsmotorer för att rädda klimatet. Ella Kardemark, kommunalråd i Halmstad och kandidat till EU-parlamentet, motiverar KD:s politik i Svenska Dagbladet:
”Jag tycker inte att det ska finnas ett förbud mot en viss teknik.”
 

Bevåvningsreserven har tidigare tillskrivits SD (Sverigedemokraterna) men  verkar nu paxat av KD.  Hon vill visa sig intellektuellt flexibel och säger också: ”Man måste vara beredd att ompröva beslut.” Och vem tvingas inte göra det?

Visst finns det många beslut att ompröva och som partiet kan riva upp:

Förr tankade vi bilarna med blyad bensin. Blyad bensin var effektiv för att höja förbränningsmotorernas kompression och livslängd. Amerikansk bilindustri försäkrade att det var helt nödvändigt och oskadlig. Tyvärr konstaterades att Blyad bensinen inte behövs och att den orsakade skador på foster, djur, nervsystem och för tidig död.


Blyad bensin är historia i Sverige sedan 1995 och i hela EU sedan 2000. 2021 var den blyade bensinen globalt utrotade och de sista länderna att förbjuda blyad bensin var Algeriet. Afghanistan, Myanmar.
Ella Kardemark bör föreläsa på temat ”jag tycker inte att det ska finnas förbud mot en viss teknik”.

Mästerdiplomaten och den strategiska tänkaren Ebba Busch kan ju flyga till Pyongyang och Kabul för att övertyga länderna att riva upp sina beslut.  Tillsammans kan de diktaturerna ge världen glädjebeskedet om de extra effektiva blymotorernas återkomst och samtidigt ge  Kalifornien en känga. Det var där de avgasrenande katalysatorerna introducerades och de tål inte blyad bensin! Så ta steg tillbaka, fältet är helt fritt, fet finns många förbud att riva upp.



Ebba Busch och Ella Kardemark, som är intellektuellt flexibelsa personer och får räkna till begåvningsreserven, efter att missat att bli med i SD, kan som opportunister vara  beredda att ompröva beslut om förbud.

Ebba Busch kan sammanfatta sin filosofi som avslutning berätta om sina framgångar för att försvåra för vindkraft och underlätta för fossila bränslen.

Kadhammar föreslår att hennes slutord blir, ”jag gör vad som helst om jag kan få några röster och rädda mig kvar i riksdagen och EU, framtiden får andra ta hand om”, jag kommer att hamna i historieböckerna bredvid de stora tänkarna. Om KD får bestämma tåt vi baklänges mot en snabb undergång.


Ebba Busch tal förväntas avslutas med stormande applåder! från nordkoreaner, KD- samt SD  frälsta och talibaner.

fredag 2 februari 2024

EU-valet och Ursula von der Leyen

De gröna vill ha von der Leyen igen - men med förbehåll

Vad är det som formar EU-valet? Förutom att undvika ägg som kastats av bönder på Place du Luxembourg - har de  gröna topppolitikerna talat om spioner och efterträdaren till gruppledaren Lamberts. Nyckelfråga: är om det är tid att gå med i en annan grupp för att hålla tillbaka extremhögern? Samtidigt talat opinionen om att gröna-gruppen kommer minska från 72 till 45 ledamöter.

Nu, efter ett decennium av att leda de gröna i Europaparlamentet, förbereder sig 60-årige Lamberts för att lämna ledarskapet. Detta i en tid, när de grönas interna konflikt mellan pragmatism och idealism är tydligt på dagordningen. Medan vissa gröna kommer att sträva efter att hålla sig så ambitiösa som möjligt. Lamberts klarsynthet över behovet av att förändra  de grönas syn under de kommande fem åren.
Det innebär att de måste samarbeta med tysk-konservativa Ursula von der Leyen i nästa EU-kommission (om hon skulle vilja och får en andra mandatperiod). Det trots det faktum att von der Leyens eget center-höger-Europeiska folkpartiet i parlamentet, där Manfred Weber råder, har inlett en aggressiv tvåårig kampanj för att riva sönder Green Deal.

Makten talar: "Om du vill att Green Deal 2.0 ska ha någon chans att komma igång måste det vara med Ursula von der Leyen. Det behövs både socialdemokrater och ett EPP som accepterar Green Deal 2-0.

Alla de gröna i parlamentet veckan säger att de är redo att gå med i mittenpartierna, särskilt när de ser att Europa glider farligt åt höger. Men man går inte med till varje pris, utan kräver ett verkligt åtaganden för att hålla Green Deal-planen igång. 

 
Tyska gröna Hannah Neumann angav kriterierna för att gå med i en ny  EU-koalition efter valet. Kravet var att får en progressiv majoritet i parlamentet, som är ambitiös när det gäller Green Deal, och som är ambitiös med den sociala pelaren och som fortsätter att se Europeiska unionen som en plats där människor kan söka skydd. En grupp som kämpar för frihet och demokrati  Neumann skulle kunna tänka sig att gå med mittenpartierna.

 
Nu behöva de europeiska gröna förbereda sig för att välja nya ledande, efter valet. Troligen kommer det att det att hämtas från Tyskland eller Nederländerna och stå mellan Terry Reintke och Bas Eickhout.

Vad kommer Miljöpartiet att tala om i EU-valet?

 
Mer intressant vad övriga partier kommer att tala om?

 
I den tidiga analys som görs om hur valet går i Sverige är det bekymmersamt för tre borgerliga partier C, L och KD som förespås förlora alla 5 mandat. Framåt går S och V med ytterligare ett vardera medan SD vinner 3 mandat.

lördag 27 januari 2024

Ryska förluster



Enligt Ukraina förlorade Ryssland 990 soldater på de senaste 24 timmarna. Förlusterna är skrämmande. En stor del av de ryska förlusterna är material som tillverkades under sovjettiden. Stridsvagnar från 1940-talet används och blir enkla mål för modernare utrustning. När det gäller soldater verkar den gamla taktiken att antalet stupade inte har någon betydelse.

Den ukrainska försvarsmaktens bedömning av de ryska förlusterna hittills i kriget sedan starten av Rysslands fullskaliga militära offensiv den 24 februari 2022.

- soldater cirka 380 600 (jämfört med föregående dag +990);

- stridsvagnar 6265 (+8);

- infanteristridsfordon 11 637 (+16);

- artillerisystem 9082 (+15);

- mobila missiluppskjutningssystem (MLRS) 972 (+0);

- luftförsvarssystem 660 (+0);

- flygplan 331 (+0);

- helikoptrar 324 (+0);

- operativa taktiska drönare 7033 (+0);

- kryssningsmissiler 1845 (+1);

- bilar och andra fordon, inklusive bränslebilar cirka 12 064 (+20);

- fartyg / båtar 23 (+0);

- ubåtar 1 (+0);

- specialutrustning 1425 (+5).


Källa: AFP/BNS/Bloomberg/Guardian/Unian/Ukrainska Pravda

Ukrainska förluster redovisas ej men det handlar om stora siffror. Ukrainarna är våra hjältar som tar kamp för vår frihet. 

Är det något som vi förstår vidden av?

fredag 26 januari 2024

Hål i huvudet för lite vatten!

SMHI varnar för översvämningar i Skåne med högt flöde i Kävlingeån. Sist det hände var 1969. Vombsjön har stigit kraftigt efter blygsam  20 mm regn och 10 mm snösmältning.  Dammen är akut hotad att rasa om den inte tappas maximalt på vatten.

Ja, minnet är kort och det gäller att göra vinster på naturen. Förändra vattenflöden, dika ut och bygga under havsnivån, bygga nära vatten är en dröm som många när. Nu har SMHI har utfärdat en röd varning för mycket höga flöden i Kävlingeån och större översvämningsrisk. Silverforsens koloniområde har fått sällskap av  gräsänder, som verkar trivas på odlingslotterna.

Det som sker vart 50e år får vi nu vara beredda på sker var tionde- eller vart tredje år med de framtida klimatförändringar som vi bevisligen själva skapat. Och det är VI som gjort  det, inte någon annan! Frågan är om vi tar något ansvar för förändringen? Knappast enligt vetenskapen som dessutom, av försiktighet, verkar helt underskattat förändringarna. Sveriges regering minskar på åtgärder för att vinna popularitet, sufflerade av Sverigedemokraterna. Men vist var det ”gött” att fä en sänkning av bränslepriset. Men vad blir Kostnaden för klimatförändringen som följer? HUR LÄNGE SKA FÖRNEKELSEN RÅDA? Några sätter sig på vägarna och hindrar trafiken. De riskerar att dömas som brottslingar. Men är då bilförare och regeringen skuldfria? Är den inte en större brottslingar som med rått mod spär på klimatförändringen.


Ja! vem har hål i huvudet? Är det möjligen Tidöpartierna eller är det VI förnekare.



onsdag 24 januari 2024

Bråk kring ny järnväg


Bråk riskerar stoppa ny järnväg mellan Göteborg och Borås. 

Västsverige har bönat och bett om en ny järnväg Göteborg–Borås i ett par decennier, regeringen har sagt ja om man håller sig inom prislappen 43,5 miljarder. Fast egentligen är det fortfarande samma gräl som pågått sedan 1992, då med Stockholm stad som bromsande aktör.

I potten ligger att staten tar tillbaka pengarna och stoppar delprojektet. 66 kilometer dubbelspår mellan Västsveriges två största städer, med stationer i Mölndal och på Landvetter flygplats. Projektet som ska ersätta dagens slingrade spår som brukar kallas museijärnväg har skjutits upp av regeringar förr. Det kan vara på väg att ske på nytt när Härryda kommun med Mölnlycke som centralort  inte vill acceptera det kompromissförslag som Trafikverket, Västra Götalandsregionen och övriga direkt berörda kommuner, Göteborg, Mölndal, Bollebygd och Borås ställa sig bakom.

Handlandet känn igen från Ostlänken som regeringen till slut bestämt sig förr att bygga mellan Vagnhärad och Linköping. Fördröjd genom kommuners särintressen. Prislappen har stegrats efter varje bråk. Det som nu bråkas om i Västsverige är slutdelen av länken. Det handlar om kring två miljarder i medfinansiering, som Göteborg och Borås kommunledningar uppges gå med på för att få fyra i stället för två spår under flygplatsen och en lösning som gör det möjligt att senare dra spåren vidare mot Jönköping.

Regeringen har understrukit vikten av att man lokalt är överens. Västsverige har alltså 43,5 miljarder att arbeta med. Hela projektet riskeras om ni inte enas och alla övriga är nu med på en kompromisslösning. Risken är uppenbar att regeringen kan välja att flytta de pengarna till projekt i andra delar av landet och vist behöver malmbanan få dubbelspår! 

Förutom SD som inte vill bygga alls är vi övriga åtta partier i kommunen överens och hos invånarna finns en bred samsyn mot en tunneln. Härrydas agerande splittrar Västsverige och skadar våra relationer, och det skadar Landvetter. Dilemmat är hur ska nya spår dras  om inte under jord, när det redan finns en bebyggelse på marken.

Herregud, om järnvägen går det tydligen att bråka om i evigheter medan prislappen stiger och allt blir omöjligt!

Ostlänken Stockholm-Göteborg är en livslänk för hela Sverige!

 

Ryssar förstör forminnen i Ukraina

Estlands Kulturminister Heidy Purga överlämnade på tisdagen de arkeologiska fynden som
konfiskerades vid gränsen.
Under 2018 upptäckte tulltjänstemän vid Luhamaa gränsövergång, Kaia Nõlvik och Avo Kütt, arkeologiska fynd av stort kulturellt värde gömda i en lastbil som kommit in från Ryssland. Totalt 274 föremål omfattade mynt från antiken och medeltiden samt guld- och silverföremål.
Efter att föremålen kvarhållits, utvärderats och konserverats, fastställdes det att de var sällsynta föremål som olagligt grävts ut från Ukrainas territorium.
Bland de återlämnade fynden finns guldföremål från skyterna som levde i områdena i södra Ukraina under antiken, medeltida hästprydnader och antika och medeltida mynt.

Estland överlämnade konfiskerade guld- och silverskatter till Ukraina | Estland.
https://www.err.ee/1609230747/fotod-eesti-andis-ukrainale-ule-konfiskeeritud-kuld-ja-hobeaarded 2/2
Återlämna arkeologiska fynd till Ukraina och öppna utställningen "Stulna skatter. Ukrainskt guld".

Nele Kangert, arkeologisk rådgivare på arvsskyddsnämnden, sa att det är föremål av mycket högt kulturellt värde som borde finnas i offentliga museisamlingar. Många av föremålen här kommer från de så kallade kungliga gravarna i Ukraina, enligt experter. Med tanke på att samlingen innehåller delar av skatter från olika epoker och föremål från olika platser har ett antal viktiga fornminnen plundrats och möjligheten att vetenskapligt studera dessa föremål och samla ny information om historien har för evigt  förstört.

Fallet följdes av en brottsutredning och nu är Estland redo att lämna tillbaka fynden till Ukraina i enlighet med 1970 års UNESCO-konvention. UNESCO-konventionen,som både Estland och Ukraina har anslutit sig till, förbjuder illegal import, export och handel med kulturella värden. På grundval av samma konvention lämnade Estland2016 tillbaka ett vikingatida svärd som olagligt förts till Estland till Ukraina.

Fram till den 28 januari kan fynden beskådas på utställningen "Rooted treasures.Ukrainian gold" i Suurgild-byggnaden på Estlands historiska museum.

Ukrainska folket skall inte bara lida av att Ryssland förstör dagens infrastrukturen det verkar vara lika viktigt att förstöra historien! 

Fornminnen förstörs i den av Ryssland ockuperade delen av Ukraina!

söndag 21 januari 2024

Ust-Luga brand

En brand har brutit ut vid en gasterminal i den ryska hamnen Ust-Luga ( Ylä-Laukaa på finska eller Laukaa på votiska) vid Finska viken i floden Laukaa, uppger guvernören för regionen.

Terminalen, som ligger omkring 130 kilometer sydväst om S:t Petersburg vid Finska viken nära gränsen till Estland.  Ust-Luga i Ingermanland ligger drygt 20 kilometer från gränsen till Estland och cirka 100 kilometer från Finlands kust i sydost.

Ingen skadades till följd av en brand vid Novateks terminal i hamnen i Ust-Luga. Personal evakuerades, skriver Aleksandr Drozdenko, guvernör för Leningrad län, tidigt på söndagen på sin Telegramkanal.
Det nämns intet om orsaken till branden, men två drönare syntes i närheten vid klockan 01, därefter flög drönarna mot hamnen. Inte n uppgift om vems drönare det var. Ögonvittnen gör gällande att en explosion inträffade på ett fartyg som transporterar flytande fossilgas, så kallad LNG.

Hamnen i Ust-Luga är en av Rysslands viktigaste vid Östersjön. Fem internationellt flaggade tankfartyg befann sig i närheten av hamnen när branden bröt ut, skriver den statliga nyhetsbyrån Tass.

Statlig och lokal räddningstjänst är inblandade i släckningsarbetet, enligt guvernören.
Anläggningen bearbetar flytande fossilgas till bland annat jetbränsle, brännolja och andra petroleumprodukter, enligt Novateks hemsida.

Ust-Luga, en viktig kol- och gödselterminal, byggnadsarbetet startade 1997, delvis för att undvika transporter genom de baltiska staterna , och påskyndades på uppmaning av president Vladimir Putin. . Den 3 700 meter långa infartskanalen är djup och kan ta emot fartyg med en kapacitet på 150 000 ton. I maj 2008 bekräftade Putin  att Ust-Luga kommer att vara slutpunkten för den planerade andra baltiska rörledningen en oljetransportväg som går förbi Belarus .

I oktober 2021 meddelades byggandet av en anläggning för att bearbeta etanhaltig fossilgas och en storskalig produktionsanläggning för flytande fossilgas (LNG), Baltic LNG, en  rysk kassako med en kapacitet på 13 miljoner ton LNG per år. Hur många rubel blir det?

Bakslaget i hamnen Ust-Luga betyder att upp till sex miljoner ton oljeprodukter inte kommer att knäcka Rysslands ekonomi, däremot kan minskning i Ust-Luga orsaka ett kännbart ekonomiskt bortfall. Från Ust-Luga tillverkas flertal olika produkter från gaskondensatet, och förmodligen exporterades en del annat. Vilket gör att delar av den stoppade exporten till viss del kommer att fortsätta.

Ust-Luga är troligen det största bakslaget för ägarbolaget Novatek, sedan flera projekt har stoppats på grund av sanktioner. Ust-Luga terminalen har varit en pengamaskin, som nu under en tid inte kommer att fungera.

Förlusten av Ust-Luga kan åtföljas av ett tillfälligt avbrott i bränsleproduktionen. Framför allt kan det påverka tillgången på flygbränsle.

Det är flera komplexa kemiska reaktioner som skall fungera.Tiden för återuppbyggnaden av Ust-Luga beror på de skador anläggningen fått. Särskilt om det behövs till exempel speciella pumpar som helt enkelt inte går att få tag på på grund av sanktioner. Delar som hämtas någonstans ifrån i väst, men det går inte att göra det så snabbt. Även om de smuggla så tar det troligen lång tid, det blir mycket dyrt, men det finns alltid korrupta, i väst, som står till tjänst. Ungern är skolexemplet på nyttiga idioter.


Har nu kriget i Ukraina närmat sig den estniska gränsen?
Vem bär ansvaret för branden i Ust-Luga, varifrån kom de observerade drönarna?   

Har Putin nu  hittat en ursäkt för att angripa ett NATO-land, Estland? Propagandan i Ryssland är ju att landet saknar gränser och inkluderar Baltikum och Portugal!

Ukraina tar på sig attacken som är den andra mot ryska icke militära mål.

Rockad inom högern!

 Högerdebattören Alice Teodorescu Måwe famnar KD och Sara Skyttedal flörtar med SD.

Paniken kring 4% spärren sprider sig inom högern verkar  uppenbar! För KD handlar det att få fram ett ansikte som är välkänt. Kändisfixering in absurdum, kan tyckas.  Förr räckte det att säga Alf Svensson för att det skulle lyckas för KD. Nu går det inte längre att i evighet fortsätta med det kändisnamnet. 


Sara Skyttedal har med sitt utspel om liberalare syn på narkotika gjort sig obekväm bland KDs kärnväljare. Däremot har hon tydligt en dragningskraft på de som stödröstar på KD. Jag gör för jag kan är en tydlig signal från Skyttedal som klockrent attraherar någon grupp av väljare, verkar uppenbarat. Traditionellt har det varit moderata stödväljare, fast nu verkar de som om de som kan välja annat inte tveka att stödja SD förenklade budskap, för mer högerpolitik, kan tänkas.


Att KD, i nuvarande format,  är att betrakta som en blek blåkopia av SD. Det är därför svårt att förstå den starka reaktionen mot Skyttedals flört med SD, ett konsult uppdrag anges  som skäl för kontakten. Men varför? Är det så att likheten mellan KD och SD är så stor att berörda ledamöter inte ser den?


Att Alice Teodorescu Måw väljer att klistra på sig en partibeteckning som KD kan vara en språngbräda mot en ny karriär, möjligen som nytt känt ansikte för ett krisande KD. Framtiden får visa vad det blir, vi får se vad som händer i EU-valet. '



fredag 19 januari 2024

EU-val

Enligt ett dokument som erhållits av nätpublikationen Politico vill Europeiska folkpartiet (EPP) (svenska partier KD och M) ingår, stärka Europeiska unionens (EU) yttre gräns. Vilket kan anses behövas då en klar höger-populism intagit EU. Gruppen EPP vill  överge kravet på koldioxidutsläppsstandarder, enligt vilket ett förbud mot koldioxidutsläpp för bilar och skåpbilar med förbränningsmotorer kommer att träda i kraft 2035.

Inte underligt att de två (KD+M) redan i regeringsställning i Sverige obstruerar mot det som kommer att bli en gemensam standard. EU ställer redan nu så höga krav på diesel motorer att flera tillverkare meddelat att de slutar att tillverka diesel bilar. Viket i sin tur innebär att alla gamla dieselbilar vårdas med största omsorg.

Det är mycket som för  vanliga  svenska förhållanden kan ifrågasättas i de beslut EU tar. Vattenkraft, skogen och energi är några exempel som påverkar Sverige negativt. Med populist partierna (KD+M) i regeringen är det inte underligt att Sverige sjunker allt mer under det som andra EU-länder presterar när det i Sveriges högerstyre (SD) råder brist på idéer och framtidstro. Det verkar som om högerstyret (SD) anser att det bara är att klampa på i galoscherna och hoppas på att det blir regeringsskifte nästa val. För inte går det att en andra gång gå fram med lögnen 10 kr bränsleprissänkning som ideologi en gång till. Det blev knappt en tummetott av det.

EPP partigrupp består idag av 35 olika nationella partier och gruppen  har de senaste valen minskat medan extremhögern vuxit sig allt starkare. Extremerna har haft olika sinsemellan alt för skilda åsikter för att kunna bilda en flock och därmed få mer talartid och inflytande i de utredningar som ständigt pågår. Nu våras et för extremerna både till höger och vänster, om opinionsundersökningarna stämmer.

Snart är det EU-val så nu är journalisterna på hugget att komma med pinsamma avslöjanden. Redan nu vet vi att KD kastat ut sitt förstanamn på listan, till förmån för en TV kändis. Ett koncept som fungerat i tidigare val för (KD) när drag plåstret  Alf Svensson är förbrukat.